Založ si blog

Pouličný hudobník

Pouličných hudobníkov pozná každý. Raz som takého jedného stretla, keď som išla po nie veľmi frekventovanej ulici v centre mesta. Bol mladý, pekný, nevyzeral na to, že potrebuje peniaze, alebo žeby bol chudobný. Sedel na zemi v tureckom sede a po pravici mal položený obal na gitaru. Hlavu mal sklonenú a so zavretými očami hral tak precízne, že by mu uveril aj hudobný laik. Skúste uhádnuť, čo som urobila potom.

a) Prešla som okolo neho bez toho, aby som na ňom nechala pohľad.

b) Spomalila som, pozrela na neho, ale pokračovala v ceste.

c) Spomalila som, hodila mu mincu, no aj tak som išla ďalej.

d) Zastala som, hodila mu všetky centy čo som pri sebe mala, chvíľu ho počúvala a potom som odišla.

e) Zastavila som sa pri ňom. Stála som tam a počúvala ho. Prst na ruke schovanej vo vrecku kabáta, mi vyťukával melódiu. Okolo nás nebolo živej duše. Len staré budovy, ktoré vytvárali miesto s neuveriteľne dobrým šírením zvuku. Naozaj. Nikdy som nepočula niečo tak krásne. On len hral. Lístie sa vznášalo v studenom vetre a ja som vnímala len tento krásny obraz. Hral piesne, ktoré hoc nemali slová, no dokázali vyjadriť pocity a rozbúchať srdce. Bola som omámená. Po tele som mala zimomriavky, ktoré určite neboli od zimy. Sledovala som ho. Viete, to nebolo on a jeho gitara, to bol jeden celok. Po chvíli prestal hrať a pozrel na mňa. Ja ne neho. V pesničkách bez slov je viac všetkého. A pokiaľ sa započúvate poriadne, dokážete prísť na to, o čom tá pieseň je. To je na tom to čarovné. Také čarovné, aký bol ten chlapec. On bol hudba, on bol oheň, ktorý ma zahrial, on bol pocit, ktorý som prežívala. Prišlo mi, keď tak na mňa zazeral, že by som mu mala hodiť nejaké peniaze. Rýchlo som vysypala vrecká a išla som mu dať všetko, čo som našla. V tom prehovoril. „Načo mi to dávaš?“, s rukou už takmer v obale, som sa zarazená vystrela v ruke ešte stále stískajúc drobné. „Ja nechcem tvoje peniaze. Nechcem žiadne peniaze. Ten obal je iba obal. Nemám ho tu preto, aby ste do neho vhadzovali peniaze. Je to len obal, v ktorom som doniesol gitaru.“ Nepovedal to vôbec nahnevane ani nepríjemne, ale milo a so šarmom v hlase. „A prečo tu teda hráš?“, nemohla som sa ho to neopýtať. „Je to miesto s nádhernou akustikou. Hrám tu lebo sa chcem o moju hudbu podeliť s inými ľuďmi. Zisťujem, či ju ľudia registrujú. Väčšinou nie, ale to je v poriadku. Málokto sa takto zastaví, ako ty teraz. Ale to mi nevadí. Viem, že ju počuli, že ju aspoň vnímali. No počuli málo. Čo na ňu hovoríš ty?“ Ja som s ústami otvorenými nedokázala vydať ani hlásku. Potom som si uvedomila, že by som ich mala zavrieť. V hlave som mala toľko myšlienok, ktoré som mu chcela povedať. Ale vedela som, že mu odpoviem jedinou vetou. Sadla som si na zem oproti nemu a povedala: „Len hraj ďalej.“ A tak som tam sedela, nevnímajúc okolitý svet, iba tóny jeho čarovných piesní. Prestal hrať. „Mala by si už ísť domov. Stmieva sa. Ja už tiež pôjdem.“ Otočil sa a kráčal preč. Ja som sa rýchlo postavila a zakričala na neho: „Budeš tu aj niekedy nabudúce?“ On odpovedal: „Nie. Už nie. Ďakujem ti, že si si vypočula všetko, čo som mal na srdci. Potreboval som sa niekomu zdôveriť. Teraz idem ďalej. A keď budem potrebovať priateľa, prídem.“ Slzy mi stekali po zamrznutom líci a on sa strácal v tmavej diaľke.

Tak čo si myslíte? Ktorú odpoveď si vyberáte? Možnosť e)? Ste si istý? Skutočne si myslíte, že som iná ako vy ostatný?

Ako graffiťáci oživili Košice.

02.09.2011

Bol to taký obyčajný deň keď vyhodíte smeti, vyfúkate si nos, dostanete poštu, prečítate si reklamu na záhradný nábytok, alebo sa pôjdete prejsť do centra mesta. Tak, ako ja. Išla som a pozerala na okoloidúcich, lebo vlastne to je to jediné, čo sa v tomto meste, na tejto ulici, na tomto mieste, za poslednú dobu zmenilo. Prvé čo vám napadne pri slove graffity? Načarbaný [...]

Človek je to, čo dosiahol. Nie to, v čo dúfa.

11.06.2011

Menej čítaj o životoch veľkých ľudí. Svoj život urob veľkým. Anton Strholec Pohľad na život nám kazí vysoký múr. Sme príliš malí. Všední, nezaujímaví, ničím výnimoční. Cez múr proste nevidíme. Nie žeby sme to nezvládli, jednoducho sa s tým zmierime a ďalej s tým nič nerobíme nič. Vedľa stojí človek, podopiera si hlavu a s úsmevom sa cez múr pozerá. [...]

Urbánna legenda

30.03.2011

Toto je príbeh o udalosti, ktorá sa stala nedávno niekomu, koho rozprávač pozná kamarátovho kamaráta. Vraj to hneď dokončí. Tak si Dávid sadá na druhý schodík priamo vo dverách domu na Hlavnej ulici a pozerá sa väčšinou do bodu, nevedno určiť ktorého. Tibor stojí na rebríku, mierne sa kolíše a malým štetcom s bielou farbou, precízne natiera vyblednutý nápis [...]

Izrael Palestína Gaza Hamas Rukojemníci Prepustenie

Vojna v Gaze trvá 200 dní. Izrael zosilnil údery, nariadil nové evakuácie na severe

23.04.2024 20:55

Ostreľovanie severu palestínskeho územia bolo za posledný deň jedno z najintenzívnejších od začiatku vojny.

USA Izrael Gaza univerzity protesty

Polícia zatýkala na pro-palestínskych protestoch na univerzite v New Yorku

23.04.2024 19:49

Biely dom antisemitské vyjadrenia počas študentských protestov na viacerých univerzitách slovne odsúdil.

Thunbergová

Švédska prokuratúra obvinila Gretu Thunbergovú z občianskej neposlušnosti

23.04.2024 19:35

Súdy v minulosti už dvakrát uložili celosvetovo známej aktivistke pokutu za občiansku neposlušnosť na klimatických protestoch.

R1 BB - Slovenská Ľupča, kameň, poklepanie

Odštartovali výstavbu dôležitej cesty na R1. Šoféri sa však na tri roky musia obrniť trpezlivosťou

23.04.2024 18:52

Preťažený úsek, na ktorom pomerne často dochádzalo aj k nehodám, sa konečne skvalitní. Nová štvorprúdová rýchlostná cesta by mala byť hotová do dva a pol roka.

jankadrotarov

Človek, ktorý píše si myslí, že je múdrejší a vtipnejší než ostatné ľudstvo. Predpokladá sa, že môže poučovať a baviť.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 7
Celková čítanosť: 19430x
Priemerná čítanosť článkov: 2776x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy